Reglement voor toekenningen van het SIKB

 

Artikel 1: Toepassingsgebied

  • 1 Woningen waarop dit reglement betrekking heeft

Dit reglement is van toepassing op alle woningen die beheerd worden door het SIKB, met uitzondering van de transitwoningen die uitsluitend worden toegekend via de partnerverenigingen.

Het SIKB verhuurt geen noodwoningen, intergenerationele woningen of woningen die aangepast zijn voor personen met een mobiliteitsbeperking.

 

  • 2 Geografische ligging van de verhuurde woningen

Het SIKB beheert woningen in een groot aantal Brusselse gemeenten. De meeste woningen van het SIKB zijn gelegen in 1000-1020-1030-1070-1080.

Het beheert ook enkele woningen in 1040-1050-1081-1082-1090-1120-1130-1140-1160-1180-1190-1210, …

Artikel 2: Voorwaarden voor toelating tot het register van kandidaat-huurders

Om ingeschreven te kunnen worden in het register van kandidaat-huurders:

– moet de kandidaat-huurder meerderjarig zijn;

– mag geen enkel lid van het gezin van de kandidaat-huurder eigenaar zijn van een onroerend goed bestemd tot bewoning;

– mogen de inkomsten van het gezin van de kandidaat-huurder de wettelijke toelatingsmaxima niet overschrijden (de bedragen kunnen geraadpleegd worden op www.sikb.be );

– mag de kandidaat geen schulden hebben bij het het SIKB;

– moet de kandidaat, in het kader van een eventuele eerdere bezetting van een woning van het SIKB, voldaan hebben aan al zijn verplichtingen.

Artikel 3: Woningaanvraag

  • 1 Woningaanvraagformulier

Woningaanvragen worden ingediend door middel van een formulier dat verkrijgbaar is op de zetel van het SIKB tijdens de permanenties (op dinsdag en woensdag van 9 tot 10u30) of op verzoek per post of e-mail. Het formulier mag niet gekopieerd worden: alleen het origineel is ontvankelijk.

Het formulier wordt ingevuld en ondertekend door de kandidaat-huurder en door alle andere meerderjarige leden van het gezin.

Het formulier moet verplicht vergezeld gaan van de volgende documenten:

  • een dubbelzijdige kopie van de identiteitskaart van alle meerderjarige leden van het gezin;
  • een gezinssamenstelling afgeleverd door het gemeentebestuur;
  • een bewijs van inkomsten voor alle leden van het gezin die niet de status van kind ten laste hebben: het laatste beschikbare aanslagbiljet of, bij gebrek daaraan, elk ander document dat toelaat het bedrag van de inkomsten van het huishouden vast te stellen;

+ eventueel:

  • een kopie van het vonnis of van de overeenkomst die de zorgregeling definieert voor de kinderen die niet permanent bij het gezin wonen;
  • elk document dat nuttig wordt geacht door de aanvrager bij het bepalen van het aantal prioriteitspunten.

De kandidaat-huurder wordt verzocht om op het formulier de uitsluitingen met betrekking tot de gewenste gemeenten aan te geven en elk ander redelijk verzoek te vermelden waarvan hij wenst dat het in aanmerking wordt genomen bij de toekenning.

De kandidatuur wordt ingediend bij het SIKB per post of neergelegd op de zetel tijdens de permanenties.

Indien het dossier onvolledig is, laat het SIKB de kandidaat weten welke documenten ontbreken. In dat geval beschikt de kandidaat-huurder over een termijn van veertien kalenderdagen om zijn dossier te vervolledigen.

Na deze termijn zal het onvolledige dossier niet bewaard worden door het SIKB.

  • 2 Grote woningen

– Het SIKB raadt aan gezinnen die een woning van het type met “4 slaapkamers” aanvragen aan om zich in te schrijven bij de OVM’s, verenigingen of regies die over een verhuurbestand van grote woningen beschikken. Bij het SIKB worden er gemiddeld 200 kandidaten ingeschreven in het register voor woningen met “4 slaapkamers”, terwijl er maar maximaal één toegekend wordt per jaar.

– Aangezien het SIKB niet over woningen met meer dan 4 slaapkamers beschikt, schrijft het geen gezinnen in die een woning van dit type aanvragen.

  • 3 Wachttijd

Het SIKB is niet in staat om uw wachttijd voor de toekenning te schatten.

Ter informatie: de gemiddelde tijd is meerdere jaren.

1°-Prioriteiten

De prioriteitspunten bepalen een rangorde voor de dossiers in de registers. De prioriteitspunten zijn gebaseerd op de gezinssituatie en de ouderdom van het dossier (zie punt 1 van het inschrijvingsformulier).

Gezinssituatie

1 prioriteitspunt voor elke bewezen situatie:

  • plotseling verlies van woning
  • gehandicapt gezinslid
  • gezinslid ouder dan 60 jaar
  • gezin dat een onbewoonbaar verklaarde woning moet verlaten

Ouderdom van het dossier

1 prioriteitspunt op elke verjaardag van de inschrijving

Een dossier met prioriteitspunten is dus niet “prioritair”!

2°- Wijziging in de situatie van de kandidaat

De kandidaat-huurder heeft de verplichting om binnen een maximumtermijn van twee maanden elke eventuele wijziging in zijn gezinssamenstelling, adreswijziging of andere informatie die zijn oorspronkelijke inschrijving of de kenmerken van de aangevraagde woning zou veranderen, mee te delen, zo niet zal zijn kandidatuur geschrapt worden.

3°- Scheiding van echtgenoten

In geval van scheiding van een koppel kandidaat-huurders zal slechts een van de echtgenoten de status van kandidaat behouden. De beslissing zal worden genomen na overleg met de beide echtgenoten.

4°- Vernieuwing

Ongeacht de datum van inschrijving van zijn kandidatuur moet de kandidaat-huurder in de maand januari van oneven jaren (2025, 2027, 2029, enz.) aan het SIKB bevestigen dat hij zijn kandidatuur behoudt. Daartoe stuurt het SIKB de kandidaat-huurder een brief om hem eraan te herinneren dat hij de gegevens van zijn kandidatuur moet bijwerken (de kandidaat brengt het SIKB op de hoogte van elke eventuele wijziging in zijn situatie).

Artikel 4: Register

Het SIKB houdt een register bij dat de anonieme lijst van aanvragers bevat in de chronologische volgorde van de indiening van de aanvragen.

Het register bevat het nummer van de kandidatuur, de datum van inschrijving en de gezinssamenstelling en eventueel het adres van de toegekende woning met de datum van toekenning of de datum en reden van schrapping uit het register.

Artikel 5: Procedure voor de toekenning van een woning

  • 1 Aangepast karakter van de woning

De toe te kennen woning moet aangepast zijn aan de grootte van het gezin ten aanzien van de wettelijk vastgelegd bezettingsnormen en de sectorale overeenkomsten.

Het SIKB zal woningen van het type met “1 slaapkamer” (geen flat of studio) toekennen aan alleenstaanden boven de 60 jaar. Op hun uitdrukkelijk verzoek kunnen flats aan hen worden toegekend (zie inschrijvingsformulier art. 7 – 3°).

  • 2 Woningvoorstel en voorlopige toekenning

Wanneer er een woning beschikbaar is voor toekenning, neemt het SIKB bij voorrang contact op met de aanvrager in het register:

  • wiens kandidatuur overeenstemt met de beschikbare woning;
  • die ten aanzien van zijn prioriteitstitels het beste gerangschikt is in het wachtregister;
  • die over een “geldige verblijfsvergunning” beschikt (ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister).

Ten laatste tijdens het bezoek aan de woning verstrekt het SIKB de volgende informatie aan de kandidaat:

  • de huur en lasten (op voorwaarde dat de bewijzen van inkomsten van de kandidaat bijgewerkt zijn in zijn dossier)
  • de te volgen procedure in geval van aanvaarding/weigering van de toekenning (herinnering aan artikel 5 van het reglement).

Toekenningen aan kandidaat-huurders zonder vaste verblijfplaats (geschrapt uit de gemeentelijke registers, daklozen, bewoners van een opvangtehuis, enz.) zijn onderworpen aan de voorwaarde van een begeleidingsovereenkomst tussen het SIKB en een bevoegde vereniging.

Toekenningen aan kandidaat-huurders die geen van de landstalen spreken, zijn onderworpen aan de voorwaarden van een verbintenis tot tolken die wordt voorgelegd door een vereniging.

Bij gebrek aan een antwoord op deze convocatie binnen 3 kalenderdagen wordt het dossier geschrapt, tenzij de kandidaat-huurder kan aantonen dat hij niet in staat was om te reageren op de brief van het SIKB.

Elke kandidaat-huurder die een woning heeft bezocht moet binnen drie kalenderdagen het SIKB schriftelijk in kennis stellen van de aanvaarding of weigering van de toekenning. De kandidaat kan deze brief overhandigen aan de afgevaardigde van het kantoor tijdens het bezoek aan de woning, hem rechtstreeks op de zetel van het kantoor afleveren of hem per post verzenden.

In geval van weigering moet de reden in deze brief worden vermeld. Afwezigheid van een schriftelijk antwoord of een ongemotiveerde weigering zal leiden tot archivering van het dossier.

Een weigering van een woning zal slechts als gemotiveerd worden beschouwd als ze verwijst naar een verzoek of een situatie die in het inschrijvingsformulier wordt vermeld.

Ongeldige redenen voor weigering zijn onder meer:

– de begindatum van het huurcontract voor de voorgestelde woning

– de grootte van een geschikte woning

– de aanwezigheid of afwezigheid van uitrusting in de woning

– de energieprestaties van de woning

Het SIKB stelt de kandidaat in kennis van de voorlopige toekenning van de woning.

  • 3 Huurwaarborg en ondertekening van het huurcontract

De kandidaat die de voorlopige toekenning heeft aanvaard, beschikt over 2 kalenderdagen om zijn toekenning te bevestigen door het huurcontract te ondertekenen en de huurwaarborg te storten.

Indien de kandidaat een voorschot op de waarborg (minimum € 250) stort, kan deze termijn eventueel verlengd worden, waarvan de kandidaat in kennis wordt gesteld.

Bij gebrek aan het stellen van een waarborg door de kandidaat, zal de toekenning vervallen na de toegestane termijn.

Morele waarborgen verstrekt door het OCMW worden aanvaard indien ze alle verplichtingen van de huurder dekken.

Om de termijn van twee dagen voor de bevestiging van de toekenning na te leven, zal de kandidaat-huurder die een beroep doet op een OCMW voor zijn huurwaarborg een voorschot storten zoals hierboven gedefinieerd.

Indien de waarborg vervolgens verstrekt wordt door het OCMW, zal dit bedrag in mindering gebracht worden van de huurderrekening als voorschot op de eerste huur. Het eventuele te veel geïnde bedrag zal worden terugbetaald door het SIKB.

Artikel 6: Mutaties

De huurder die een ongeschikt geworden woning bezet, kan een aangepaste woning aangeboden krijgen.

Aanvragen van mutaties worden slechts aanvaard op de volgende voorwaarden:

  • 1° de huurder bezet zijn woning al 2 jaar
  • 2° de huurder bezet zijn woning als een goede huisvader en heeft geen burenlast veroorzaakt
  • 3° de huurder is in orde met zijn betalingen sinds minstens 6 maanden
  • 4° de woning is ongeschikt geworden
  • 5° de ongeschiktheid van de woning is het niet gevolg van een situatie die gekend was door de huurder op het moment van de toekenning (onvolledig dossier, weglating, valse aangifte, enz.).

Artikel 7: Afwijkingen

Het SIKB kan afwijken van het toekenningsreglement ten voordele van een kandidaat in een precaire situatie (dringende noodzaak). Deze afwijking moet in het register worden vermeld.

Artikel 8: Klacht & beroep

De klacht dient per aangetekend schrijven aan het SIKB te worden gericht binnen twee weken na de kennisgeving van de betwiste beslissing. De klacht vermeldt de betwiste beslissing en de redenen daarvoor. Het kantoor dient te beslissen over de klacht binnen 8 werkdagen.

Indien hij acht dat hij geen genoegdoening heeft gekregen, kan de klager een beroep indienen bij de afgevaardigde ambtenaar. Dit beroep moet per aangetekend schrijven worden ingediend binnen een maand na de betekening van de betwiste beslissing. De klager vermeldt de betwiste beslissing en de redenen daarvoor. Dit beroep is gericht op elke beslissing die de kandidaat-huurder benadeelt, met inbegrip van een beslissing van niet-ontvankelijkheid.

De afgevaardigde ambtenaar beslist over het beroep binnen een maand: hij bevestigt of herziet de betwiste beslissing.